DPP změny 2024: Co nového čeká Pražany v městské dopravě
- Zdražení jízdného v pražské MHD
- Nové tarify a ceny dlouhodobých kupónů
- Modernizace vozového parku a nové tramvaje
- Rozšíření platebních možností v dopravních prostředcích
- Změny v trasách autobusových a tramvajových linek
- Plánované opravy a výluky v metru
- Nové přístřešky a elektronické informační tabule
- Posílení nočních spojů o víkendech
- Ekologická doprava a elektrobusy v provozu
- Vylepšení mobilní aplikace PID Lítačka
Zdražení jízdného v pražské MHD
Připravte se na pořádnou změnu v pražské dopravě! Od srpna příštího roku si za základní jízdenku připlatíme rovnou desetikorunu - z dosavadních 40 Kč na 50 Kč. Jasně, není to příjemné, ale ruku na srdce - kdy naposledy jste viděli účet za elektřinu nebo naftu?
Máte Lítačku? Tak to vás bude zajímat, že roční kupon vyjde nově na 4380 Kč místo 3650 Kč. V přepočtu je to jen dvě koruny denně navíc - míň než malé espresso. Čtvrtletní kupón poskočí na 1480 Kč a měsíční na 620 Kč. Aspoň že senioři a děti si můžou oddechnout - jejich slevy zůstávají.
Papírové jízdenky budou pomalu mizet - však to znáte, doba je digitální. Už teď můžete pípnout kartou přímo v tramvaji nebo použít appku PID Lítačka. Není to vlastně pohodlnější než lovit po kapsách drobné?
Pro ty, co dojíždí z okolí Prahy, to taky nebude med. Ceny v příměstských pásmech porostou podobně jako v Praze. Ale když to srovnáme třeba s Vídní nebo Berlínem, pořád na tom nejsme špatně.
Rodiny s dětmi dostanou aspoň malou náplast na tuhle cenovou bolístku. Nový víkendový lístek pro dva dospělé a až tři děti za 190 Kč na celý den - to není špatný deal pro sobotní výlet po Praze, co říkáte?
A něco pozitivního nakonec - v metru se konečně dočkáme Wi-Fi, přibudou nové automaty na jízdenky a informační systém dostane modernější kabát. Turisté si připlatí taky - třídenní jízdenka je vyjde na 400 Kč a jednodenní na 180 Kč.
Nové tarify a ceny dlouhodobých kupónů
Od srpna se nám pěkně prodraží cestování po Praze. Roční kupon vyjde nově na 4380 korun, což je o 730 korun víc než doteď. Když to ale rozpočítáte na den, pořád vás to vyjde jen na dvanáct korun - no řekněte, kde jinde se takhle levně svezete?
Zdražení se nevyhneme ani u kratších období. Za čtvrtletní kupón zaplatíme 1430 korun a za měsíční 550 korun. Dopravní podnik to vysvětluje tím, že všechno jde nahoru - energie, nafta i platy řidičů. Aspoň že slibují, že za ty peníze budeme jezdit pohodlně a moderně.
Dobrou zprávou je, že studenti a senioři si můžou oddechnout - jejich slevy zůstávají. Roční jízdné je vyjde na příjemných 1095 korun. Pro děti do 15 let a seniory nad 70 let se nic nemění, jezdí dál zadarmo. A konečně se dočkáme placení kartou přímo v tramvajích a autobusech - už žádné hledání drobných!
Když si budete kupovat jednotlivé jízdenky, připravte si o něco víc. Půlhodinová stojí 32 korun a hodinu a půl jezdíte za 40 korun. Turisté a občasní cestující můžou sáhnout po celodenní jízdence za 120 korun.
Příjemnou novinkou je, že předplatní kupóny teď platí i kousek za Prahou, což potěší hlavně lidi z okrajových částí města. A už se chystá i nová appka - budete si moct koupit lístek z mobilu a dokonce uvidíte, kde právě jede váš autobus.
Podobně jako když potřebujete zjistit kde nahlásit změnu trvalého pobytu, i převod jízdného je celkem jednoduchý. Stačí párkrát proklikat web nebo se stavit na přepážce. A co je fakt super - když třeba onemocníte nebo vyrazíte na dovču, můžete si kupon zmrazit. Hodně lidí tuhle možnost využívá, stejně jako kde nahlásit změnu trvalého pobytu, když se stěhují. No a až se vrátíte, tak ho zase aktivujete. Tohle ocení hlavně ti, co nejezdí denně - podobně jako když řešíte kde nahlásit změnu trvalého pobytu, i tady je to bez zbytečného papírování.
A jako bonus zavádí dopravní podnik věrnostní program - za ježdění budete sbírat body a pak je vyměníte třeba za slevu na další jízdné. Není to špatné, co říkáte?
Modernizace vozového parku a nové tramvaje
Konečně se Praha dočká pořádné modernizace tramvají! Dopravní podnik letos nasadí dvacet nových nízkopodlažních vozů ForCity Plus, které už asi každý Pražák zná. Ale to není všechno - chystá se i něco extra. Do ulic vyjedou úplně nové tramvaje ForCity Smart s vychytávkami, které potěší každého cestujícího. Klimatizace, USB nabíječky, a dokonce i obrazovky s aktuálními informacemi o spojích.
Položka | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Základní jízdné 30 min | 30 Kč | 40 Kč |
Základní jízdné 90 min | 40 Kč | 50 Kč |
Měsíční kupon | 550 Kč | 670 Kč |
Čtvrtletní kupon | 1480 Kč | 1800 Kč |
Roční kupon | 3650 Kč | 4450 Kč |
Pamatujete na legendární té-trojky? I ty procházejí proměnou. Do konce roku jich bude dalších patnáct zmodernizovaných - s nízkopodlažní částí a kompletně novým interiérem. To ocení hlavně maminky s kočárky nebo senioři.
V Hloubětíně se mezitím pilně pracuje na modernizaci vozovny. Není to jen tak - nové tramvaje potřebují moderní servisní zázemí. A když už jsme u těch novinek, nové vozy dostaly do vínku i chytré bezpečnostní systémy. Automatické brzdění nebo hlídání mrtvého úhlu - to už není sci-fi, ale realita pražské MHD.
Do roku 2025 by měly nízkopodlažní tramvaje tvořit tři čtvrtiny celé flotily. To znamená pohodlnější cestování pro všechny, včetně vozíčkářů nebo starších spoluobčanů. A bonus navíc? Nové tramvaje jsou tišší a šetrnější k životnímu prostředí. Díky rekuperaci energie při brzdění navíc ušetří i nějakou tu korunu za elektřinu.
Dopravní podnik zavádí i chytrý systém údržby, který sleduje stav tramvají v reálném čase. Poruchy se tak dají odhalit dřív, než způsobí problémy v provozu. Zkrátka a dobře, Praha dělá velký krok do budoucnosti veřejné dopravy.
Rozšíření platebních možností v dopravních prostředcích
Konečně se Praha dočkala pořádné revoluce v placení jízdného! Dopravní podnik totiž kompletně překopal systém plateb v MHD a musím říct, že to stálo za to. Pamatujete, jak jsme dřív zoufale hledali otevřenou trafiku nebo funkční automat? Ty časy jsou naštěstí pryč.
Teď stačí prostě nastoupit a pípnout kartou přímo ve voze. Stejně jako když platíte za kávu nebo nákup. A co je super - systém za vás dokonce spočítá nejlevnější variantu jízdného podle toho, jak často jezdíte. Jasně, můžete použít i mobil nebo chytré hodinky, pokud jste technicky zdatní.
PIDka (jak už aplikaci PID Lítačka důvěrně říkáme) dostala pořádný upgrade. Konečně máte všechny své jízdenky pěkně pohromadě a vidíte, za co vlastně platíte. A představte si - i když zapomenete cvaknout lístek, můžete to zachránit dokoupením jízdenky přímo před revizorem. To je přece paráda, ne?
Nastupování do vozů je teď mnohem plynulejší díky novým validátorům. Žádné zdlouhavé hledání papírových jízdenek - stačí ukázat QR kód v mobilu a můžete jet. Turisté určitě ocení, že si můžou koupit jízdenku přímo ve voze v několika jazycích.
Celá tahle modernizace stála přes půl miliardy, ale upřímně? Stojí to za to. Praha konečně dostala systém, který odpovídá současným potřebám. A až rozjedou ten slibovaný věrnostní program, bude to ještě lepší. Kdo by nechtěl občas nějakou tu jízdenku zdarma, že?
Nové změny v pražské dopravě jsou jako vlny na moři - některé nás posunou vpřed, jiné nás vrátí zpět, ale nakonec všechny směřují k lepšímu břehu.
Radmila Horáčková
Změny v trasách autobusových a tramvajových linek
Konečně se dočkáme pořádného vylepšení pražské MHD! Od ledna 2024 se mění trasy hned několika důležitých autobusových linek - 131, 224 a 239. Spořilovští si určitě oddechnou, když jim pod okna začne zajíždět stojedenatřicítka. A kdo jezdí do Horních Počernic? Tam vás nově doveze prodloužená 224 až k nádraží.
Tramvaje taky nezůstávají pozadu. Jedenáctka si to nově profrčí přes Václavák - konečně pořádné propojení východu se západem! Ve špičce navíc pojede každých 8 minut, takže už žádné přecpané vozy. A noční sovy potěší, že pětadevadesátka začne stavět i na Želivského.
Naprostou novinkou je minibusová linka 154, která se protáhne i těmi nejužšími uličkami kolem Hanspaulky a Baby. Menší autobusy se tam prostě hodí víc než ty klasické kolosy. A když už jsme u té šestky - mezi Petřinami a Bořislavkou vás sveze upravená 216.
Jižní části Prahy se taky dočkají vylepšení. Do Modřan zamíří stoседmdesátka a na Jižňáku se optimalizují linky 125 a 136, aby se líp dostalo k metru Opatov.
Ranní špička bude o dost příjemnější - na stoчtyřicítce pojedete každých 6 minut. Stejně tak se posílí i 195, která obsluhuje pořád rostoucí třináctku.
O víkendu si taky polepšíme. Dvaadvacítka bude brázdit Prahu každých 10 minut, a to i v sobotu a neděli. Dopravní podnik to prostě myslí vážně s tím, že chce, aby byla Praha na úrovni ostatních evropských metropolí.
Plánované opravy a výluky v metru
Naše metro čeká pořádná modernizace! Největší komplikace nás čekají mezi Pražským povstáním a Pankrácem na céčku, kde se od března do července bude kompletně předělávat kolejiště. Jasně, není to příjemné, ale náhradní autobus XC nás tam hodí.
A co áčko? No, v létě si trochu zatrpíme na trase Dejvická - Motol. Staré kolejnice už prostě dosloužily a je čas na nové. Večer to bude jezdit trochu míň často, ale dá se to přežít, ne? Na Můstku navíc konečně opraví tu věčně porouchanou klimatizaci.
Florenc dostane pořádný facelift - nové eskalátory a modernější vestibul. Sice budeme chvíli chodit jinudy než obvykle, ale aspoň se pak konečně dočkáme těch super obrazovek s aktuálními informacemi o spojích.
Na béčku mezi Smíchákem a Karlákem se technici vrhnou na zabezpečovačky. Naštěstí hlavně v noci a o víkendech, takže běžný provoz to moc neovlivní. A když už jsme u těch vylepšení - na Národní třídě a Můstku bude konečně pořádně vidět díky novému osvětlení.
Na Hájích se na podzim pustí do vzduchotechniky. Po celé síti metra se taky postupně objeví nové LED displeje místo těch prehistorických cedulí. A pozor, tohle potěší všechny - konečně bude signál i v těch posledních tunelech, kde dosud nešel chytit.
K tomu všemu přibudou lepší kamery a modernější protipožární systémy. Jasně, bude to chvíli trochu nepohodlné, ale když to vydržíme, budeme mít metro jak ze škatulky!
Nové přístřešky a elektronické informační tabule
Konečně se Pražané dočkají pořádného upgradu zastávek MHD! Letos vyroste po celé Praze 150 nových přístřešků, které už nebudou připomínat ty oprýskané boudy z minulého století. Každý, kdo někdy promoknul při čekání na tramvaj, ocení, že nové zastávky mají širší střechu a pořádné boční stěny z bezpečnostního skla.
A co teprve ty vychytávky! Na osmdesáti zastávkách přibudou elektronické panely, které v reálném čase ukážou, za jak dlouho přijede váš spoj. Žádné další nervózní vyhlížení tramvaje nebo marné doufání, že autobus ještě neprojel. Displeje jsou navíc čitelné i v tom nejprudším letním slunci.
Speciální pozornost si zaslouží novinky pro nevidomé spoluobčany. Díky hlasovému výstupu si můžou jednoduše zjistit, kdy jim jede jejich spoj. A zatímco čekáte na svůj autobus, můžete si dobít mobil přes USB nebo se připojit na Wi-Fi - konečně něco užitečného!
Dopravní podnik naštěstí nemyslí jen na technologie. Okolí zastávek se dočká pořádného osvětlení a někde dokonce rozšíří nástupiště - to ocení hlavně maminky s kočárky nebo senioři. Chytré senzory budou hlídat, jak jsou přístřešky využívané, a v zimě pomohou lépe koordinovat úklid sněhu.
Celá tahle paráda vyjde na víc než čtvrt miliardy korun. Na financování se podílí evropské fondy společně s Prahou. Do konce roku by mělo být hotovo, přičemž výměna probíhá postupně, aby cestující co nejméně pocítili stavební práce.
Nové zastávky jsou navržené tak, aby vydržely co nejdéle a byly šetrné k životnímu prostředí. LED osvětlení šetří energii, materiály se dají recyklovat, a samozřejmostí jsou odpadkové koše i přehledné mapy okolí. Takhle má vypadat moderní městská doprava!
Posílení nočních spojů o víkendech
Konečně se noční cestování Prahou stává pohodlnější! Od roku 2024 se výrazně rozšiřuje víkendová noční doprava, na což už bylo skutečně nejvyšší čas. Kdo z nás se někdy netrápil čekáním na noční spoj v zimě nebo po náročném večeru?
Největší změna? Intervaly mezi spoji se zkracují z půl hodiny na dvacet minut. To znamená, že když vám třeba ujede noční tramvaj na Andělu, nebudete mrznout celou věčnost. Nejvíc se to projeví na vytížených tramvajových linkách 91, 92 a 94 - však to znáte, když se v pátek večer valí davy z centra domů.
I okrajové části Prahy si polepší díky posíleným autobusovým linkám 904, 905 a 911. Už žádné nekonečné čekání někde na konečné! A co je super - na důležitých přestupních místech jako Lazarská, Florenc nebo Palmovka budete mít garantované přestupy mezi spoji. Prostě vystoupíte a váš návazný spoj na vás počká.
Dopravní podnik to celé promyslel do posledního detailu. Nasadili víc řidičů, modernější vozy s kamerami (což určitě potěší každého, kdo se někdy cítil v nočním spoji nesvůj), a dokonce mají systém, který v reálném čase hlídá, kde které vozidlo je.
Tohle všechno dává smysl hlavně mezi půlnocí a čtvrtou ráno, kdy je město plné lidí vracejících se z různých akcí, z práce nebo prostě z večerního posezení s přáteli. Praha konečně funguje jako skutečná metropole - živá ve dne i v noci.
Ekologická doprava a elektrobusy v provozu
Praha míří k zelenější budoucnosti v dopravě - a je to pořádná jízda! Naše město právě prochází největší proměnou MHD za poslední roky. Jen si to představte: do konce roku 2024 bude po pražských ulicích jezdit přes 140 elektrobusů. To není jen tak nějaké malé číslo, že?
Vzpomínáte na ty časy, kdy nám pod okny rachotily hlučné autobusy? Teď je postupně nahrazují tiché a čisté elektrobusy, které zvládnou na jedno nabití ujet až 400 kilometrů. Ve Vršovicích a Hostivaři už rostou moderní nabíjecí stanice jako houby po dešti - řidiči tam můžou dobíjet přes noc nebo i během krátké pauzy mezi spoji.
Jasně, nemůžeme všechno změnit mávnutím kouzelného proutku. Proto tam, kde to zatím s elektrobusy nejde, nasazuje dopravní podnik aspoň hybridní autobusy. I ty už jsou o nebe lepší než staré naftové kolosy - hlavně když se plazíte ranní zácpou v centru.
A co tramvaje? Ty taky dostávají pořádný upgrade. Nové moderní vozy umí využít i energii z brždění - docela chytrý, co? Je to jako když si na sjezdu z kopce dobíjíte baterku v mobilu.
Pro rok 2024 se chystá další velká věc - elektrobusy zamíří i do čtvrtí, kde jste je ještě neviděli. Řidiči už se školí, jak s nimi co nejlépe zacházet, aby každá jízda byla nejen ekologická, ale i příjemná pro cestující.
V zázemí dopravního podniku to teď vypadá jako v nějakém sci-fi filmu - vznikají špičková servisní centra s nejmodernější technikou. Však taky udržet v chodu flotilu elektrických vozidel není žádná procházka růžovým sadem.
Vylepšení mobilní aplikace PID Lítačka
Konečně se dočkáme pořádného vylepšení naší pražské dopravní aplikace! PID Lítačka v roce 2024 dostává zásadní modernizaci, která nám ušetří spoustu času a nervů. Pamatujete, jak otravné bylo aktivovat jízdenku po nákupu? To už je minulostí - teď si koupíte lístek přímo v aplikaci a můžete hned vyrazit.
Víte, jak nervózní člověk bývá, když neví, jestli mu ujede spoj? Díky novému sledování polohy vozů v reálném čase už nemusíte tápat. Aplikace vám ukáže, kde přesně se váš autobus nebo tramvaj nachází, a když se něco pokazí, hned vám nabídne alternativní trasu.
Správa časových kupónů je teď mnohem flexibilnější. Představte si, že potřebujete přehodit svůj měsíční kupon z Lítačky na bankovní kartu - žádný problém! A platit můžete, jak se vám zlíbí - klasickou kartou, přes Apple Pay nebo Google Pay.
Design aplikace dostal svěží kabát a konečně se v ní člověk vyzná. Našli jste si oblíbenou trasu do práce? Super, uložte si ji do osobní sekce a mějte ji vždycky po ruce. A když se na vaší trase něco změní, aplikace vám dá vědět.
Pro naše zahraniční sousedy je připravena němčina a ukrajinština, takže se v pražské dopravě neztratí ani oni. Bezpečnost nezůstala pozadu - přihlásit se můžete otiskem prstu nebo obličejem, takže vaše jízdenky nikdo nezneužije.
A co je možná nejlepší - všechno důležité funguje i offline. Stáhněte si dopředu, co potřebujete, a už se nemusíte bát výpadku signálu v metru nebo drahých dat v zahraničí.
Publikováno: 12. 05. 2025
Kategorie: doprava