Internetové vyhledávače
Vítejte na webových stránkách věnujících se internetovým vyhledávačům a jejich službám, cílem těchto stránek je poskytnout maximum informací o tom, jaké internetové vyhledávače dnes existují, co dovedou a především k čemu slouží. Internetový vyhledávač je většinou tak propracovaný systém, že jejich název většinou také odpovídá názvu společnosti, která jej provozuje, například Google vyhledávač, nebo také v ČR Seznam vyhledávač a řada dalších. Kromě samotného vyhledávání tyto společnosti poskytují ruku v ruce s vyhledáváním také jiné služby, například vyhledávání obrázků, fotek, nebo také vyhledávání všemožného zboží prostřednictvím zaindexovaných položek z různých eshopů, nebo jiných systémů obsahujících podobné informace. Rozšířené je také poskytování emailových služeb, mapové systémy, nebo také kvalitní databáze firem, aktuálních novinek, nebo překladových služeb, ze kterých je nejznámější Google překladač, v ČR zase Seznam slovník.
Co je vlastně online vyhledávač?
Co to vlastně je internetový vyhledávač? Jedná se o službu, která uživatelům umožňuje v síti Internet vyhledat webové (internetové) stránky, které nejlépe odpovídají uživatelským dotazům (dotaz = hledané slova ve vyhledávacím poli) a obsahují v tom lepším případě ty požadované informace, které se snažíme najít. Uživatel jednoduše zadá do vyhledávacího rozhraní internetového vyhledávače specifická klíčová slova (KeyWords), která nejlépe vystihují hledané informace, tyto klíčová slova pak webový vyhledávač na základě zaindexovaných položek, které má uloženy ve své databázi zobrazí uživateli ve formě takzvaných webových odkazů právě na ty webové stránky, které požadované informace obsahují.
Samotnou databázi si internetové vyhledávače automaticky aktualizují a archivují pro další využití. Hlavním cílem internetového vyhledávače je poskytnout co nejlépe odpovídající informace na základě zadaného dotazu, tyto informace jsou řazeny na základě takzvaného hodnocení stránky podle toho, jak kvalitní informace stránka obsahuje, tomuto hodnocení se taktéž říká "rank" stránky, například Seznam.cz používá SRank, Google pak PageRank, Alexa.com zase Alexa Rank a tak dále.
Jak vyhledávače fungují?
Internetové vyhledávače jsou plně automatické systémy, které až na pár výjimečných situací pracují zcela samostatně, aby bylo možné zajistit chod tak náročného systému, je zapotřebí opravdu velké množství serverů, jejichž počet bývá velký v závislosti na typu vyhledávače, u menších (MSN) se jedná o desítky serverů, u těch větších (Google) jsou to v řádu tisíce serverů a jejich počet se stále zvyšuje. Úspěšnost samotného vyhledávače a jeho hlavní cíl záleží na tom, jak věrohodné a kvalitní výsledky umí poskytnout, jinými slovy, zda-li uživatel skutečně najde co hledal v prvních výsledcích s odpověďmi. Pro samotné procházení internetových stránek mají internetové vyhledávače k dispozici plně automatický program, který se nazývá "vyhledávací robot", který pomocí takzvaných hypertextových linků snaží vyhledat všechny internetové stránky v síti Internet. Vyhledávací robot funguje tím způsobem, že obdrží na začátku procesu seznam webových stránek se zajímavým hodnocením tomuto seznamu se také říká "seznam URL odkazů".
Vyhledávací robot pak každou webovou stránku uloží na server vyhledávače a zaznamená si její webovou adresu, aby ji již v budoucnu nenavštívil zbytečně vícekrát, než je třeba, respektive při další indexaci webu. Ve stažené webové stránce prohledá zcela veškeré hypertextové odkazy (linky), které vedou na jiné webové stránky (odlišné URL, než URL od aktuální webové stránky), díky tomu obdrží další seznam URL, které může zažít prohledávat a takto neustále dokola.
Celý proces se opakuje neustále dokola, tzn. nejedná se o jednorázovou akci, jelikož se webové stránky mění, je nutné zachovat aktuálnost všech změněných údajů na každé webové stránce. Takto získané údaje jsou dále zpracovávány na základě ranků stránek, obsahu webu, dále také podle počtu aktivních odkazů, které na stránky vedou od jiných stánek a z toho všeho následně vzniká nejlépe odpovídající výsledek, který vyhledávač uživateli na jeho dotaz zobrazí podle relevantnosti od nejlépe vyhovující stránce, až po ty nejméně odpovídající.
SEO optimalizace pro vyhledávače
Možností jak internetové vyhledávače ovlivnit a umístit se na lepší pozice je hned několik, obecně se tomuto odvětví říká SEO optimalizace, neboli v originálním překladu "Search Engine Optimization", zkratka SEO znamená doslova optimalizace pro vyhledávače a jejím cílem je upravit stránku takovým způsobem, aby nejlépe vyhovovala vyhledávacím dotazům, tzn. například použitím kvalitních textů, které obsahují klíčová slova, které vyhledávací robot ohodnotí jako relevantní k příslušným KW, které jsou ve vyhledávači zadány.
Linkbuilding
Další způsob je takzvaný Linkbuilding, neboli vytváření zpětných odkazů na cílené klíčové slova z různých stránek s vysokým rankem. Tento způsob je však z pohledu vyhledávačů nepřirozený, jelikož jsou odkazy vytvářeny záměrně a cíleně na určitá KW. Přirozený linkbuilding je například to, že Váš web někdo samovolně uvede jako odkaz, například jako zdroj informací, nebo jednoduše užitečný odkaz vztahující se k danému tématu na webové stránce s takovýmto backlinkem. SEO optimalizace pro vyhledávače dnes nabízí mnoho českých firem, které majitelům webových stránek takto zajišťují lepší pozice ve vyhledávání a tím také více zákazníků a vyšší návštěvnost.
Registrace do katalogů
Další možností jak získat zpětné odkazy je registrace webu do nejrůznějších katalogů (firem, služeb, nebo přímo katalogů na témata s odkazy). Příklad takovéhoto katalogu je například katalog webových stránek na adrese http://odkazy.seznam.cz/. Služba optimalizace stránek pro vyhledávače však není zdarma, jelikož sebou nese mnohdy velké množství práce a hodiny i dny detailního plánování a doslova zkoumání celého webu, na různé dotazy a možnosti optimalizace tak, aby byl výsledek co nejkvalitnější.
Hlavním výsledkem optimalizace webu pro vyhledávače musí v zásadě být v první řadě lepší pozice webu ve vyhledávačích na hlavní klíčová slova webu, například konkrétně náš web má SEO cílené na klíčové slova týkající se vyhledávačů, jelikož o vyhledávačích zde především píšeme a na KW "Internetové vyhledávače" nám nyní patří přední pozice ve vyhledávači seznam.cz a google.cz, což k nám nejspíše také přivedlo i Vás. Pokud web získá první místo ve vyhledávači, je to právě ten hlavní výsledek, který optimalizace webových stránek pro vyhledávače má majiteli stránek přinést.
Indexace webové stránky
Webové stránky však nemusí vždy čekat, až je nějaký robot vyhledá a zaindexuje. Vyhledávače na internetu umožňují přímý zápis webu do indexu, čemuž se jednoduše říká ruční registrace do vyhledávačů, která funguje tak, že prostřednictvím připraveného formuláře zadáte příslušnou URL Vašeho webu a tím tak vyhledávacímu robotovi podstatně zjednodušíte práci, jelikož Váš web v mnohých případech zkontroluje a zaindexuje rychleji, než kdyby jej měl najít sám prostřednictvím odkazů na webu. Přímá registrace stránek do vyhledávačů tak mnohdy podstatně urychlí celý proces indexace webu do výsledků hledání.
Nejpoužívanější vyhledávače
Níže uvádíme seznam internetových vyhledávačů, kterým se na těchto stránkách budeme především věnovat:
Google.cz, Seznam.cz, Bing, Yahoo, Ask, Atlas.cz, AltaVista, Jyxo vyhledávač a také Centrum.cz. Například mezi nejpoužívanější polské vyhledávače patří Google.pl, který v Polsku ovládl více než 93% podíl vyhledávání. Tento polský vyhledávač odsunul ostatní ryze polské vyhledávače, jako je například Onet.pl. U našich sousedů patří mezi nejznámější slovenské vyhledávače opět Google.sk, který ovládl přes 70% trhu a za ním se pak umístil ryze slovenský vyhledávač Zoznam.sk a v poslední řadě pak Zoohoo.sk. Do třetice se podíváme také na německé vyhledávače, kde zase a opět trh s více než 80% ovládá Google.de, na druhém místě pak Bing a v poslední řadě T-Online.de.
Publikováno: 17. 10. 2023